Yamaha DSR-500

10. prosince 2017 v 13:50 | Najvrtson |  Nástroje zahraniční výroby
YAMAHA DSR-500 (1987)

Jak již bylo uvedeno v článku o Yamaze DSR-2000, výrobce uvedl na trh v roce 1987 sérii tří modelů samohrajek s funkcemi syntezátoru, DSR-500, 1000 a 2000 u příležitosti stého výročí zahájení výroby pian. Oba vyšší modely používaly čtyřoperátorovou FM syntézu, pouze nejmenší z nich, DSR-500 syntézu dvouoperátorovou. Samotný fakt, že se jedná o dvouoperátorový synth engine by nebyl dostačujícím argumentem pro pořízení takovéhoto nástroje, neboť velká část tzv. Tablehooters používá stejný princip, navíc vycházející z licence firmy Yamaha. Důležitým faktorem je možnost programování zvuku, byť jen několika parametry a v několika stupních. Stejné (nebo podobné) možnosti má i Yamaha PSR-36 a některé vyšší modely malých nástrojů řady PSS. Posledním důvodem k pořízení je i jistá exkluzivita (dá-li se o něčem takovém mluvit u plastové samohrajky), nástroje řady DSR u nás nebývají denně k vidění. Proto když jsem objevil nabídku na prodej DSR-500 za symbolickou cenu, byť za nefunkční nástroj, rozhodl jsem se pokusit štěstí.
Hardwarově je DSR-500 v porovnání s DSR-2000 evidentně chudý příbuzný. Už samotná přítomnost čtyřoktávové klaviatury a chybějící další příslušenství (např. modulační kolečka) dává tušit, že se jedná o základní model. Klaviatura je o poznání měkčí a také hlučnější, než u DSR-2000 a samozřejmě není dynamická ani tlakově citlivá. Ostatní ovládací prvky jsou poměrně standardní, plastová tlačítka působí na gumové membrány, potenciometr hlasitosti má odporovou dráhu přímo na základní desce stejně jako přepínač mixáže (pouze Accomp Volume) i hlavní vypínač. Zajímavě je řešeno ohýbání tónu a to řadou malých gumových tlačítek vlevo pod přepínači a potenciometry mixáže. Jejich náhlým stištěním v různých polohách vytváří zajímavé efekty, ale dosáhnout plynulého ohýbání tónu je téměř nemožné (přes MIDI to jde). Dvouciferný displej ukazuje číslo zvoleného zvuku, v režimu programování pak jednotlivé parametry a jejich hodnoty, při změně tempa jakousi hodnotu, která se musí na BPM přepočítat podle tabulky v návodu. Zezadu naleznete konektor pro napájení (12 V), sluchátka (Jack 6,3 mm), linkový výstup (cinch) a MIDI IN/OUT pětikolíky. Ačkoliv to tak nevypadá, nástroj je i přes přítomnost dvou reproduktorů monofonní.
Nástroj má v ROM 80 zvuků, které lze vyvolat zadáním příslušného čísla nebo tlačítky +/- a dalších 80 zvuků lze vytvořit pomocí osmi parametrů:
- Spectrum - změna algoritmu daného zvuku
- Brilliance - změna poměrů hlasitosti operátorů, někdy ale i pouhé odebrání vyšších harmonických
- Envelope 1 - nastavení účinnosti obálky ovládající poměry mezi operátory
- Envelope 2 - nastavení účinnosti obálky DCA
- Volume - celková hlasitost zvuku
- Vibrato - hloubka vibrata (rychlost je fixní)
- Portamento Time - doba přeladění mezi tóny
- Octave - umožňuje hru o oktávu výše nebo níže, než originální zvuk
Prvních sedm parametrů je nastavitelných v osmi hodnotách, poslední ve třech. Podle výrobce je tak možno vytvořit 200000 zvukových kombinací. Editovaný zvuk je automaticky uložen pod stejným číslem jako originál, volba mezi nimi se děje tlačítkem Bank A/B. K dispozici tak máte až 160 zvuků! Polyfonie je 12 hlasů, při použití doprovodů je však redukována na pouhé 2 hlasy.
Doprovodná jednotka disponuje 16 paterny, kdy každý má dvě varianty, Fill-in a dohru. Zvuky v patternech nelze měnit, jednotku nelze programovat. Bicí jsou generovány FM syntézou (porovnej s DSR-2000, která používá 8Bit samply). Dlužno ale přiznat, že doprovodné patterny jsou použitelné, byť poplatné době vzniku. V porovnání s tím, co najdete ve stejně starých Casiích jsou doprovody užitečné a chytře naaranžované.
Nástroji bylo dáno jednoduché MIDI rozhraní, díky čemuž se rozšiřují možnosti použití 2operátorové syntézy i v MIDI řetězci. Jeho funkce jsou pouze základní: Note on/off bez dynamiky, pitch bend (2 tóny nahoru i dolů), Sustain pedál, MIDI clock a to je asi vše. Bohužel, nástroj při použití klaviatury o větším rozsahu hrahe jenom svoje čtyři oktávy.
Dvouoperátorová syntéza hraje logicky jinak než čtřoperátorová u vyšších modelů, dovede hezky napodobovat dechové nástroje syntetické i akustické, několik zajímavých simulací elektrických pian, píšťalových varhan a vyniká v opravdu hutných basech. Programováním lze získat spoustu variant těchto i jiných zvuků a navíc také celou řadu efektů, které se těžko popisují. Pro mě se jedná o příjemné a potěšující zpestření. Pro ilustraci doplním časem nějakou zvukovou ukázku.
DSR-500 se ke mě dostala nefunkční, ke zprovoznění bylo nutno propájet hlavní DPS, protože se kdesi vloudil "studeňák". Od té doby šlape bez chyby, což je pro ne zrovna špičkový nástroj po třiceti letech skvělá vizitka.

Ve společnosti "Velkého bratra"
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.