Březen 2016

Vermona Formation 1

27. března 2016 v 21:56 | Najvrtson |  Nástroje zahraniční výroby
Vermona Formation 1 (1978? - ?)


Protože se tu již dlouho neobjevily žádné varhany, rozhodl jsem se, že zde popíšu další z mých oblíbených kousků, tentokráte Vermona Formation 1, výrobek VEB Harmonikawerke z Klingenthalu v NDR. Nástroj je pokračovatelem modelové řady ET a sám popisovaný kus je nejjednodušším z celé rodiny. Vyšší modely byly dvoumanuálové popř. vybavené pedály a rytmickou jednotkou.
Zabalený nástroj vypadá stejně jako předešlé modely: Dva koženkové kufry, kdy jeden obsahuje nástroj samotný a druhý, menší, skrývá příslušenství, tedy stojan, pedál hlasitosti a nezbytné šrouby pro sestavení. Po odklopení víka ale lze pozorovat určitý nárůst kvalit co se designu týče, varhany Formation jsou na povrchu částečně dřevěné (resp. z podýhované dřevotřísky) a aspoň mně se konkrétně Formation 1 líbí snad ze všech Vermon nejvíc. Co se týče potenciálu těchto varhan, i zde je posun od modelu ET: Ubyly presetové (tzv. Solo) registry, které byly ovládány pouze vypínači a byly tak hlasité, že se stejně nedaly použít. Ubyl mandolinový registr (opakované staccato), ubylo kvákadlo. Naopak, registratura pro levou polovinu klaviatury má již všechna táhla, stejně tak i perkuse, a zbylé tři Solo zvuky jsou nyní mísitelné, vibráto vystřídal phaser, ale začněmě oz začátku.
Pro hraní na celou klaviaturu je k dispozici šest stopových výšek flétnových (popř. sinusových) registrů a to 16', 8', 5 1/3', 4', 2', a 1 3/5', stejný počet registrů pro perkuse a tři Solo registry: Clarinet, Oboe (oba 16') a Nasal (8'). Všechny lze samozřejmě mísit, flétnové registry mají navíc táhlo Soft, které, jak název napovídá, tvaruje jejich signály blíže k aproximaci sinusovek, perkusím lze nastavit dobu doznívání. Pokud je potřeba, klaviaturu lze rozdělit na 2 a 3 oktávy a to pouhým povytažením táhla Flutes 1 na celkové mixáži. K dispozici je pak šest táhel o stejných stopových výškách jako pro pravou část klaviatury.
Jak vyplývá z předešlého, čtyři sady táhel, respektive z nich vytvořené mixtury je možno směšovat (Flutes 1 a 2, perkuse a Solo zvuky). Dále je možno všechny čtyři části prohnat efektem Phaser s nastavitelnou rychlostí, intenzitou a zpětnou vazbou. Celkový zvuk pak lze ještě obohatit pružinovým reverbem s nastavitelnou intenzitou.
V porovnání s nástroji řady ET je Formation kultivovanější v projevu (chtělo by se napsat méně uřvaný), flétnové registry jsou pečlivěji vyfiltrované. Přimícháním Solo registrů lze slušně napodobit zvuk tranzistorových a tak trochu i chrámových varhan. Smíšením 16' + 8' + 5 1/3' lze vytvořit zdi bořící brutální bas. Efekt Phaser celkem slušně napodobuje pohyb reproduktorů v Leslie bedně, ale také umí zvuk pomalu rozložit, takže nástroj dostane silně chemický nádech. Pružinový reverb zaslouží pochvalu až na fakt, že u něj nejde regulovat délka dozvuku, který je na konci ustřižen elektronicky. Vše toto je možno slyšet na ukázce z Youtube, kterou níže přikládám.
Mechanicky působí nástroj fortelně, klaviatura má vcelku příjemnou odezvu a jelikož je nástroj vlastně zánovní, vše funguje dosud perfektně. Pochopitelně, že se zde projevuje nestejný náběh jednotlivých stop, což je dáno spínacím systémem klaviatury, kdy pod každou klávesou je 6 kontaktů. Ovládací prvky, hlavně táhla, bylo potřeba lehce pročistit, aby potenciometry nechrastily. Doufám, že při současném stavu zůstane, sběrnice Vermon jsou nevyčistitelné (mohl bych sepsat paměti na téma Spínací systém Vermony Piano Strings...).
Tato poslední generace varhan (a mladší modely řady ET, stejně jako E-Piano a Piano Strings) již nejsou založeny na tranzistorových generátorech a děličkách, jejich srdcem je dvojice obvodů MM5555N a MM5556N generující obdélníkový signál nejvyšší oktávy a za nimi kaskáda integrovaných děličů. Bližší technické údaje lze vyčíst ze schematu uveřejněného zde.
Formation 1 až 3 byly poslední v dlouhé řadě varhan vyráběných v Klinghentalu, trh počátku 80. let vyžadoval již něco jiného, univerzálnější nástroje, syntezátory. I Vermona vyráběla monofonní syntezátor, který je již na těchto stránkách popsán. Na rozdíl od varhan a elektronických pian značky Vermona, je dnes poměrně ceněný. Dalším obohacením trhu byla v roce 1987 Vermona SK-86, digitální samohrajka, taktéž popsaná na těchto stránkách. Dnešní Vermona produkuje rackové syntezátory a efektová zařízení a těší se poměrně slušné popularitě. Snad se někdy dočkají větší obliby i starší varhany, o Formationu totiž nelze napsat, že hraje špatně.