GEM (Generalmusic) WK3

2. ledna 2016 v 14:54 | Najvrtson |  Nástroje zahraniční výroby
Generalmusic (GEM) WK3 (asi 1993 až 1996)

Nástroje značky GEM jsem na těchto stránkách popisoval již dvě řady a to syntezátory/workstations řady S (Turbo) a Genesys. Těžiště výroby klávesových nástrojů firmy Generalmusic ale tvořily zejména arranger keyboardy. Pro poloprofesionální a profesionální využití firma vždy nabízela několik typů, které se vyznačovaly množstvím funkcí, robustní konstrukcí a výborným zvukem. Jmenujme alespoň některé: WS1, WS2, WX2/3, i jemu podobný SX2/3 bez reproduktorů. V roce 1993 firma uvádí na trh nový keyboard WK3 (WK=World Keyboard) jako první v sérii WK, kde byl následován dokonalejšími modely WK4, WK6 a WK8 a na opačném konci "hierarchie menšími WK2 i WK1, později nahrazenými WK2000 a WK1000. Keyboardy řady WK měly kromě řady pokročilých funkcí nabízet také zvuky a styly z celého světa a byly také dodávány ve verzi Oriental pro blízkovýchodní trh. WK3 je nástroj s vlastním ozvučením, doprovody a šestnáctistopým sekvencerem má možnost tvorby vlastních stylů i úpravy zvuků a jako velkou novinku nabízel firmware uložený ve Flash ROM, který bylo možno upgradovat, vyšla-li nová verze. To se stalo naposledy v roce 1997. Nástroj slibuje 32 hlasou polyfonii, ale hned v úvodu v manuálu se uvádí 64 hlasů. Je fakt, že si nástroj nekrade hlasy např. při složitější hře a sešlápnutém pedálu. Kromě dalších funkcí umí keyboard zobrazovat texty midi skladeb a pokud se doplní volitelným audio/video rozhraním, umí i prohnat mikrofon nebo připojený nástroj přes vestavěné efekty a také velmi jednoduchou cestou pracovat s vlastními samply.
GEM WK3 působí již na první pohled velmi robustně a už první dotek je ujištěním, že se nejedná jen o zdání. Ačkoliv je jeho skříň vyrobena z plastu, její stěny jsou tlusté a materiál sám velice odolný. Asi první, co člověk vyzkouší je klaviatura, kde výrobce zvolil použití osvědčené značky Fatar a model TP9 se závažíčky v klávesách, vlastně tutéž, co v modelu Genesys, ale u WK3 bohužel bez aftertouch. Hra na nástroj je tedy příjemná, ostatně tuto klaviaturu dodnes používá mnoho světových výrobců (například Kurzweil v modelu PC361, PC3K6, PC3A6). Další, co upoutá pozornost je sdružený ovladač modulace ve tvaru polokoule. Je to v podstatě jen jiný druh krytu pro joystick a práce s ním je stejná: Natočením vlevo/vpravo se děje ohýbání tónu, nahoru/dolů se ovládá modulace. Je samozřejmě otázkou, jestli je tvar ovladače zvolen nejvhodněji (našemu kytaristovi se moc líbilo hladit jej dlaní...), ale polokoule vydržela na WK8 SE až do konce výroby.
Novinkou na WK3 byla možnost mixáže v reálném čase a to díky deseti tahovým potenciometrům vlevo od displeje. Urychlila se tak práce s aranžérem a také v případě potřeby i korekce přímo při hraní. První potenciometr zleva ovládá celkovou hlasitost, další hlasitost linkových vstupů a mikrofonu, dále bicích, basového partu, tří částí akordického doprovodu (jedná se o skupiny po dvou stopách), levé poloviny partu hraného z klaviatury při režimu split a dvou vrstev pravého partu.
Displej je alfanumerický, dvouřádkový, v době vzniku nástroje ještě omluvitelný, byť starší nástroje WX a SX používaly již grafický displej. Potřebné údaje se na něm vždycky najdou a dodnes je dost kontrastní a dobře podsvícený.
Na čelním panelu nástroje je opravdu spousta tlačítek a kontrolních LEDek. Všechna tlačítka jsou gumová, ale kupodivu dosud nejeví známky opotřebení. Popis funkcí všech by mohl unavit, takže se budu zmiňovat pouze tu a tam dále v textu.
Pro listování v manu a zadávání hodnot slouží kruhový enkodér, který je dodnes nepostradatelnou součástí téměř každého nástroje. Vpravo nad klaviaturou je 13 tlačítek uspořádaných do tvaru klaviatury, jsou to tzv. Pady, kterým je možno přiřadit některou z funkcí, nejčastěji přehrání zvuku. Dobře se hodí například pro zvuky perkusí. Pady nejsou dynamické.
Nástroj má vlastní ozvučení dvojicí reprosoustav v rozích, každá má basový reproduktor a výškovou kalotu. Výkon 2 X 15 W postačí k nazvučení menšího lokálu tiché hospůdky, pokud byste hráli s akustickými kytarami a podobnými nástroji. Pro domácí použití je výkon více než dostačující s překvapujícím dostatkem basů a díky účinným kalotám i řezavých výšek.
Dole pod klaviaturou sídlí disketová mechanika pro 2HD diskety formátu DOS (1,44 MB), díky které lze nejen aktualizovat operační systém, ale také nahrávat a zálohovat veškerá data z nástroje a také přehrávat soubory SMF, WK3 je totiž GM kompatibilní.
Zezadu je na nástroji kromě konektoru pro napájecí kabel také obligátní MIDI trio, dvojice linkových vstupů, dvojice linkových výstupů, čtyři konektory pro pedály (Sustain, 2X Switch a Volume pedál). Také se tu nachází zakrytý prostor pro přídavný modul audio/video rozhraní.
Zvuky nástroje poznamenal čas, v konkurenci dnešních nástrojů by pochopitelně neměly šanci obstát, ale v době vzniku mohly představovat to lepší, co podobné nástroje nabízely. Pokud by si uživatel odmyslel uplynulá léta, nezní špatně akustický klavír, saxofon, panova flétna, při troše dobré vůle varhany, bicí sady i další. WK3 nezapře příbuznost se syntezátory řady S, což je znatelné zejména u syntetických zvuků (různé filtrované plochy, simulace zvuků z Elky Synthex, ARP2600 apod.), mnohé jsou dokonce stejné. Pro volbu zvuků slouží dvě řady tlačítek vpravo na panelu, každé tlačítko znamená jednu kategorii zvuků kdy každá kategorie nabízí 24 zvuků.V rámci Performance lze zvuky upravovat změnou dělící frekvence filtru, nastavením poměru resonance, ADR obálkou a ovládáním frekvence a hloubky vibráta. I přes takto omezené možnosti lze úpravami a navrstvením dostat z nástroje řadu zajímavých zvuků. Učinil jsem pokus a WK3 vzal sebou na hraní v pětičlenné kapele, tedy na malé vystoupení v lokále (nikoliv na pódiu) a mohu směle prohlásit, že v kontextu se dvěma kytarami, basou a bicími je tento nástroj v pohodě použitelný i dnes.
Systém nástrojů GEM je nastaven tak, že vždy hrají v režimu Performance. Ten zahrnuje kromě zvoleného zvuku (respektive až tří zvuků: Levý part a dva pravé) také nastavení dvojice efektových jednotek, mixáže a doprovodu - tuto funkci lze eliminovat stiskem tlačítka Style Lock. Performancí je 64 a všechny jsou uživatelsky programovatelné. Ukládají se do osmi bank po osmi Performancích a je možno je pojmenovat dle potřeby.
Efekty jsou na dnešní dobu opět zastaralé, ale i tak použitelné, reverby mají podobně "useknutý" konec jako u nástrojů řady S, naopak velmi příjemné jsou efekty typu chorus a ensemble. Každý efekt je možno v rámci Performance editovat několika parametry.
Doprovodná jednotka je osmistopá, každý doprovod má čtyři variace, čtyři výplně (Fill-in), čtyři předehry a čtyři dohry. Ovládá se shlukem tlačítek nad klaviaturou uprostřed a vlevo a nabízí dnes obvyklé možnosti prstokladů, paměti zvolených akordů, přidržení levého partu klaviatury a také harmonizaci pravého partu. Doprovodných stylů je 96, i na nich je znát věk, ale opět bych je raději hodnotil na dobu vzniku. Tehdy určitě zněly výborně. Dalších 32 pozic je vyhrazeno pro uživatelské doprovody, které je možno vytvářet buď přímo v nástroji, nebo je do něj nahrát pomocí 2HD diskety. Pro nastavení tempa v reálném čase slouží enkodér, pro mixáž jednotlivých partů pak tahové potenciometry. Nastavení lze uložit v rámci Performance.
Sekvencer nástroje jsem nikdy nepoužil. Jediné znalosti o něm pocházejí z manuálu: 16 stop, možnost kvantizace, nahrávání pomocí stylů nebo manuálně, zaznamenává i data z padů. V dnešní době je asi málo využitelný, i podobné nástroje dnes mají uživatelské rozhraní přehlednější díky grafickým displejům, nehledě k množství softwarových sekvencerů, se kterými se pracuje opravdu pohodlněji.
Závěrem bych kromě obvyklého postesknutí nad osudem výrobce (vzkříšení 2015 se nekoná, Finové chtěli vyrábět Elku Synthex, já bych raději navázal na masovou produkci, ta by firmu spíš uživila) dodal, že nástroje GEM mají všechny charakteristický zvukový projev, jsou bohaté v oblasti středních/nižších frekvencí a skvěle se váží s ostatními nástroji v kapele. WK3, ač určen pro one man produkci, není výjimkou. U nás byl zakoupen dceři a ta jej, byť sporadicky, stále používá, taktéž byl vyzkoušen při živém vystoupení s kapelou a asi si to ještě zopakuje.
WK3 používá pro zálohu dat baterii typu NiCd, která po čase vyteče do základní desky. To se stalo i u popsaného kusu. Původní majitel okolí baterie pečlivě vyčistil ale baterii nechal tam, kde byla. Když rozleptala své okolí, začal nástroj vynechávat noty a nakonec vydával nemodulované pazvuky. Povedlo se jej zachránit, poškozená byla jen jediná cestička. Baterii jsem nahradil NiMH článkem, který snad již nevyteče. Jelikož popsaná vada je chybou uživatelů, mohu jinak o WK3 říci, že je robustní spolehlivý a trvanlivý. Jeho nynější cena je zanedbatelná a asi bych jej i přes zastarání opět koupil raději než nový levný keyboard už kvůli celkovému zvuku a skvělé klaviatuře.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.