Casio HZ-600

7. září 2013 v 22:42 | Najvrtson |  Nástroje zahraniční výroby

Casio HZ-600 (1987)

Dva roky po uvedení syntezátorů řady CZ přišla firma Casio s novinkou s mnohoslibným názvem SD neboli Spectrum Dynamic Synthesis. Jedná se o subtraktivní syntézu s digitálně generovanými vlnami a napěťově řízeným analogovým filtrem s resonancí, tedy o digitálně-analogový hybrid, stejně jako zde popsaný Solton K-160, nebo Ensoniq ESQ1, či zde nepopsané Korgy DW-6000 a DW-8000, kawai K3 apod. Spectrum Dynamic znamená, že se některé vlny vyvíjejí v čase, jak bude níže popsáno. Všechny nástroje s SD syntézou jsou osmihlasé a MIDIzované.
Prvním nástrojem v této sérii byl zde popsaný syntezátor HZ-600, který byl dále následován samohrajkami HT-3000 (stejný zvukový generátor, 61 kláves bez dynamiky, programovatelné doprovody), HT-700 (dtto, pouze rozsah byl 49 kláves a ty měly miniaturní rozměr), MT-600 - presetová verze HT-700. Všechny tyto nástroje mají společný VCF pro všechny oscilátory (ve skutečnosti jsou tam filtry dva, jak bude níže popsáno). Výjimkou v řadě je HT-6000, který má kromě pár dalších zlepšení čtyři oscilátory na hlas, dvounásobek vln, kruhovou modulaci a hlavně osm nezávislých filtrů a dynamickou klaviaturu.
HZ-600 jsem pořídil, abych si udělal obrázek, jestli je tak mizerný, jak někteří tvrdí. Když dorazil, zlobily mu audiovýstupy, "vypadával" zvuk. Běžné čištění a proletování nepomohlo, až jsem zjistil, že HZ-600 má na výstupech relátko pro zpoždění náběhu a to po letech přestalo spínat. Po jeho překlemování se při zapnutí nástroje ozve malé lup a jinak nástroj funguje zcela normálně. Pokud toto byl důvod pro investici do relátka, mohl místo něj výrobce nabídnout klidně nějakou tu funkci navíc...
Zvuky a funkce:
Poslech presetů v ROM mě přiklonil k názorům těch uživatelů, kteří tvrdí, že HZ-600 je hrozný nástroj, zvuky v interní paměti byly jen o málo lepší. Proto jsem zkusil zaprogramovat a hele, ono z toho leze něco docela jiného. Pro úplnost uvedu, co vše se dá měnit: Tak tedy je tu 31 vln včetně základní pily, obdélníku, pulsních vln několika šíří a již zmíněné SD vlny vyvíjející se v čase. Takhle napsané to působí trochu jako Transwaves u Ensoniqu. Náběh a chování jednotlivých složek zvuku lze modifikovat obálkou DCA, čímž lze dosáhnout velmi zvláštních zvukových efektů! Dále je k dispozici vibráto se čtyřmi druhy křivek, nastavit lze zpoždění, rychlost a hloubku modulace. Hloupé je, že LFO umí modulovat pouze ladění (stejně jako u řady CZ). Dále následuje VCF s možností nastavení Cut Off, rezonance (jen 7 stupňů, bez samooscilace a ztenčuje zvuk), ADSR obálky a nastavení její hloubky. Následuje DCA (ADSR + nastavení hloubky). Až potud je nástroj monofonní. Poslední před výstupy je stereofonní chorus se třemi presetovými nastaveními. Nešumí tolik, jako u CZ, ale nezní tak příjemně.
To, co jsem tu popsal je nastavení tzv Upper Tone. HZ-600 (i HTčka) ale mají i tzv. Lower Tones, které mají na výběr jen 16 vln a některá další omezení, ale mají vlastní filtr. Split lze nastavit ve třech různých bodech. Vrstvení zvuků z panelu není možné (škoda), v režimu Split rozdělí nástroj oscilátory napůl bez dynamické alokace. Přes MIDI je ale možno zvuky Lower a Upper navrstvit na sebe.
Zvuky se ukládají do RAM (20 Upper a 10 Lower tónů) a po vypnutí nástroje (které se děje i automaticky, pokud tuto funkci nevypnete) zjistíte, že nástroj všechny vaše výtvory zapomněl. Předpokládám, že by pomohlo naládovat ho 6 buřty, což umožňuje, ale vyzkoušené to nemám. Další možnost je jednoduše koupit RAM kartu RA100 (kam se vejde 120 a 60 zvuků), ale asi ani nemá cenu ji shánět. A jelikož nástroj nemá rozhraní pro magnetofon a neumí výpis paměti přes MIDI, nezbývá, než se s tím smířit :o).
Pokud se budete programování HZ-600 (nebo HT-3000) věnovat, zjistíte, že mu celkem obstojně jdou různé cinkavé zvuky, analogové smyčce, dechy, určité druhy el. pian, kvákání, některé typy combo varhan a opravdu divoké zvukové efekty. Vše pochopitelně s omezením vyplývajícím z parafonické koncepce nástroje. Další hrubý nedostatek vidím v nemožnosti posunu ladění alespoň o oktávu dolů a taktéž v nemožnosti keyboard trackingu aspoň pro filtr. Celkový zvuk nástroje je povětšinou tenký s naprostou absencí basů (ale odfiltrované smyčce bez resonance filtru jsou poměrně hutné).
Ovládání:
Klaviatura bez dynamiky je stejná, jako u CZ-5000, docela příjemně hratelná, kolečka standardní, displej bez podsvětlení zobrazuje jen numerické hodnoty. Tlačítka na panelu fungují dodnes celkem spolehlivě.
Kolečko modulace je použito jen pro modulaci vibráta (viz popis CZ-500) opět by nástroji pomohla propracovanější modulační matice.
Programování se děje kolečkem a dvěma tlačítky. Jedním (Mode) se zapne volba parametru, druhým (Value) volba hodnoty - vždy kolečkem. HZ-600 má naštěstí parametry vypsány na panelu a člověk si je za chvíli zapamatuje.
Nástroj lze transponovat v rozsahu +6 a -5 půltónů a dolaďovat trimrem na zadním panelu. Celková hlasitost se ovládá tahovým potenciometrem vlevo a hlasitost Lower Tone má vlastní potenciometr hned vedle. Jednoduchá MIDI implementace umožňuje volbu základního kanálu mezi 1 - 15. Lower Tone přes MIDI používá o jedno číslo vyšší kanál, nástroj je skutečně bitimbrální.
Zkušenosti z provozu:
Můj nástroj byl vyroben v květnu 1987 a dodnes funguje, kromě porouchaného relátka a již jednou proletovaného konektoru napájení zřejmě bez větších potíží. Do dalších let mu přeji hodně úspěchů a stejnou výdrž.
Přednosti nástroje:
Nemohu tvrdit, že je tento nástroj čímkoliv výjimečný. Strukturou je částečně podobný Korgu Poly 800, ale zvukově (zejména v basech) má Korg těžce navrch - přitom to taky není bůhví co. S některými zvuky (uvedeno výše) se ale Casio umí vypořádat se ctí.
Nedostatky nástroje:
Abych nebyl neskromný, stačilo by, kdyby šly oscilátory podladit o oktávu, kdyby zde byla možnost modulace filtru a VCA pomocí LFO, kdyby měl nástroj osm filtrů, kdyby uměl aspoň výpis paměti přes MIDI, kdyby...atd.
Závěrem:
Uvedením tohoto nástroje Casio sledovalo možnost nabídnout laciný programovatelný syntezátor. Nic víc od něj nelze ani očekávat. Z pohledu vývoje techniky šlo po sérii CZ o krok zpět, ale zřejmě to takhle vyšlo levněji. Dá se na tom naučit základům programování. Nicméně, zvukově bych HZ-600 úplně neodepisoval, jako klávesista z vesnické kutálky si umím docela živě představit, že v roce 1987 bych s ním na místních tancovačkách oslňoval majitele Vermon a podobných přístrojů a díky režimu Split se na to dá zahrát docela leccos - tedy pokud máte velmi nenáročné publikum.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.