Září 2013

Casio HZ-600

7. září 2013 v 22:42 | Najvrtson |  Nástroje zahraniční výroby

Casio HZ-600 (1987)

Dva roky po uvedení syntezátorů řady CZ přišla firma Casio s novinkou s mnohoslibným názvem SD neboli Spectrum Dynamic Synthesis. Jedná se o subtraktivní syntézu s digitálně generovanými vlnami a napěťově řízeným analogovým filtrem s resonancí, tedy o digitálně-analogový hybrid, stejně jako zde popsaný Solton K-160, nebo Ensoniq ESQ1, či zde nepopsané Korgy DW-6000 a DW-8000, kawai K3 apod. Spectrum Dynamic znamená, že se některé vlny vyvíjejí v čase, jak bude níže popsáno. Všechny nástroje s SD syntézou jsou osmihlasé a MIDIzované.
Prvním nástrojem v této sérii byl zde popsaný syntezátor HZ-600, který byl dále následován samohrajkami HT-3000 (stejný zvukový generátor, 61 kláves bez dynamiky, programovatelné doprovody), HT-700 (dtto, pouze rozsah byl 49 kláves a ty měly miniaturní rozměr), MT-600 - presetová verze HT-700. Všechny tyto nástroje mají společný VCF pro všechny oscilátory (ve skutečnosti jsou tam filtry dva, jak bude níže popsáno). Výjimkou v řadě je HT-6000, který má kromě pár dalších zlepšení čtyři oscilátory na hlas, dvounásobek vln, kruhovou modulaci a hlavně osm nezávislých filtrů a dynamickou klaviaturu.
HZ-600 jsem pořídil, abych si udělal obrázek, jestli je tak mizerný, jak někteří tvrdí. Když dorazil, zlobily mu audiovýstupy, "vypadával" zvuk. Běžné čištění a proletování nepomohlo, až jsem zjistil, že HZ-600 má na výstupech relátko pro zpoždění náběhu a to po letech přestalo spínat. Po jeho překlemování se při zapnutí nástroje ozve malé lup a jinak nástroj funguje zcela normálně. Pokud toto byl důvod pro investici do relátka, mohl místo něj výrobce nabídnout klidně nějakou tu funkci navíc...
Zvuky a funkce:
Poslech presetů v ROM mě přiklonil k názorům těch uživatelů, kteří tvrdí, že HZ-600 je hrozný nástroj, zvuky v interní paměti byly jen o málo lepší. Proto jsem zkusil zaprogramovat a hele, ono z toho leze něco docela jiného. Pro úplnost uvedu, co vše se dá měnit: Tak tedy je tu 31 vln včetně základní pily, obdélníku, pulsních vln několika šíří a již zmíněné SD vlny vyvíjející se v čase. Takhle napsané to působí trochu jako Transwaves u Ensoniqu. Náběh a chování jednotlivých složek zvuku lze modifikovat obálkou DCA, čímž lze dosáhnout velmi zvláštních zvukových efektů! Dále je k dispozici vibráto se čtyřmi druhy křivek, nastavit lze zpoždění, rychlost a hloubku modulace. Hloupé je, že LFO umí modulovat pouze ladění (stejně jako u řady CZ). Dále následuje VCF s možností nastavení Cut Off, rezonance (jen 7 stupňů, bez samooscilace a ztenčuje zvuk), ADSR obálky a nastavení její hloubky. Následuje DCA (ADSR + nastavení hloubky). Až potud je nástroj monofonní. Poslední před výstupy je stereofonní chorus se třemi presetovými nastaveními. Nešumí tolik, jako u CZ, ale nezní tak příjemně.
To, co jsem tu popsal je nastavení tzv Upper Tone. HZ-600 (i HTčka) ale mají i tzv. Lower Tones, které mají na výběr jen 16 vln a některá další omezení, ale mají vlastní filtr. Split lze nastavit ve třech různých bodech. Vrstvení zvuků z panelu není možné (škoda), v režimu Split rozdělí nástroj oscilátory napůl bez dynamické alokace. Přes MIDI je ale možno zvuky Lower a Upper navrstvit na sebe.
Zvuky se ukládají do RAM (20 Upper a 10 Lower tónů) a po vypnutí nástroje (které se děje i automaticky, pokud tuto funkci nevypnete) zjistíte, že nástroj všechny vaše výtvory zapomněl. Předpokládám, že by pomohlo naládovat ho 6 buřty, což umožňuje, ale vyzkoušené to nemám. Další možnost je jednoduše koupit RAM kartu RA100 (kam se vejde 120 a 60 zvuků), ale asi ani nemá cenu ji shánět. A jelikož nástroj nemá rozhraní pro magnetofon a neumí výpis paměti přes MIDI, nezbývá, než se s tím smířit :o).
Pokud se budete programování HZ-600 (nebo HT-3000) věnovat, zjistíte, že mu celkem obstojně jdou různé cinkavé zvuky, analogové smyčce, dechy, určité druhy el. pian, kvákání, některé typy combo varhan a opravdu divoké zvukové efekty. Vše pochopitelně s omezením vyplývajícím z parafonické koncepce nástroje. Další hrubý nedostatek vidím v nemožnosti posunu ladění alespoň o oktávu dolů a taktéž v nemožnosti keyboard trackingu aspoň pro filtr. Celkový zvuk nástroje je povětšinou tenký s naprostou absencí basů (ale odfiltrované smyčce bez resonance filtru jsou poměrně hutné).
Ovládání:
Klaviatura bez dynamiky je stejná, jako u CZ-5000, docela příjemně hratelná, kolečka standardní, displej bez podsvětlení zobrazuje jen numerické hodnoty. Tlačítka na panelu fungují dodnes celkem spolehlivě.
Kolečko modulace je použito jen pro modulaci vibráta (viz popis CZ-500) opět by nástroji pomohla propracovanější modulační matice.
Programování se děje kolečkem a dvěma tlačítky. Jedním (Mode) se zapne volba parametru, druhým (Value) volba hodnoty - vždy kolečkem. HZ-600 má naštěstí parametry vypsány na panelu a člověk si je za chvíli zapamatuje.
Nástroj lze transponovat v rozsahu +6 a -5 půltónů a dolaďovat trimrem na zadním panelu. Celková hlasitost se ovládá tahovým potenciometrem vlevo a hlasitost Lower Tone má vlastní potenciometr hned vedle. Jednoduchá MIDI implementace umožňuje volbu základního kanálu mezi 1 - 15. Lower Tone přes MIDI používá o jedno číslo vyšší kanál, nástroj je skutečně bitimbrální.
Zkušenosti z provozu:
Můj nástroj byl vyroben v květnu 1987 a dodnes funguje, kromě porouchaného relátka a již jednou proletovaného konektoru napájení zřejmě bez větších potíží. Do dalších let mu přeji hodně úspěchů a stejnou výdrž.
Přednosti nástroje:
Nemohu tvrdit, že je tento nástroj čímkoliv výjimečný. Strukturou je částečně podobný Korgu Poly 800, ale zvukově (zejména v basech) má Korg těžce navrch - přitom to taky není bůhví co. S některými zvuky (uvedeno výše) se ale Casio umí vypořádat se ctí.
Nedostatky nástroje:
Abych nebyl neskromný, stačilo by, kdyby šly oscilátory podladit o oktávu, kdyby zde byla možnost modulace filtru a VCA pomocí LFO, kdyby měl nástroj osm filtrů, kdyby uměl aspoň výpis paměti přes MIDI, kdyby...atd.
Závěrem:
Uvedením tohoto nástroje Casio sledovalo možnost nabídnout laciný programovatelný syntezátor. Nic víc od něj nelze ani očekávat. Z pohledu vývoje techniky šlo po sérii CZ o krok zpět, ale zřejmě to takhle vyšlo levněji. Dá se na tom naučit základům programování. Nicméně, zvukově bych HZ-600 úplně neodepisoval, jako klávesista z vesnické kutálky si umím docela živě představit, že v roce 1987 bych s ním na místních tancovačkách oslňoval majitele Vermon a podobných přístrojů a díky režimu Split se na to dá zahrát docela leccos - tedy pokud máte velmi nenáročné publikum.