Ensoniq ESQ-1

15. března 2013 v 21:32 | Najvrtson |  Nástroje zahraniční výroby

Ensoniq ESQ-1 (1986 - 1988)
Níže popsaný nástroj jsem pořídil loni s tím, že funguje a víc mi k němu prodávající nemohla sdělit. Byla to pravda, jen byly ulámané dvě klávesy, pod nimi chyběly kontakty i unašeče a kontakty byly natvrdo proletovány v poloze vypnuto - nechápu proč. Také baterie pro udržování RAM nástroje byla úplně mrtvá. Naletoval jsem novou a klávesy poslepoval z kousků rozměrově přibližně podobných kláves z rozebraných varhan, kontakty a unašeče doimprovizoval, takže už jsme zase fešák a můžeme si hrát :o). Popsaný nástroj má FW 3.10.
Ensoniq tímto nástrojem vstoupil v roce 1986 na trh se syntezátory (jejich prvním klávesovým nástrojem byl Mirage, který je také považován za první dostupný sampler a který přišel na trh o rok dříve). Nástup to byl raketový a velice úspěšný, neboť Ensoniqů ESQ-1 bylo údajně vyrobeno kolem 80000 kusů! Kromě klávesové verze se vyráběl i rackový modul ESQM bez sekvenceru.
Popisovat tento nástroj detailně je určitě zbytečné, kromě mnoha popisů na zahraničních stránkách jej naprosto dokonale představil Bodyia zde. Jenže Ensoniq je moje srdeční záležitost a já jsem ho sem prostě dát musel, byť by popis byl velmi stručný:
Digitálně analogový hybrid, 8 hlasů polyfonie, 32 samplovaných vln (kromě obligátní pily, obdélníku, sinusovky, dvou pulsních křivek, bohužel bez možnosti řízení šíře, je zde také několik multisamplů, napříklat vzorek akustického piana a další) v osmibitovém rozlišení. Každý zvuk může být tvořen až třemi oscilátory. Digitální vlny jsou dále zpracovávány až čtyřmi obálkami, třemi LFO a analogovými filtry (Curtiss CEM 3379, -24 dB/Oct.), na každý hlas jeden, je zde možnost kruhové modulace mezi oscilátorem 1 a 2. Modulační matrice je na tak starý nástroj úctyhodná, prakticky vše lze modulovat prakticky čímkoliv. Nástroj je osminásobně multitimbrální a obsahuje osmistopý sekvencer.
Hardware nástroje: Existují dvě generace nástroje. Starší, kovovou, jejíž tělo je svařeno z ocelového plechu, popisuji zde. Takto vypadaly nástroje do výrobního čísla 24999. Novější verze od čísla 25000 výše měla tělo z plastu a zezadu byly viditelné chladiče.
Čelnímu panelu vévodí obrovitý zeleně svítící fluorescenční displej s 2 X 40 znaky a deseti soft-tlačítky pro ovládání (děkuji p. Doublejay za korekci). Dále zleva slot pro paměťovou kartu, potenciometr hlasitosti, tlačítka pro zapnutí sekvenceru a volbu zvukových bank, tlačítka Value +/-, Compare a Write, potenciometr pro zadávání hodnot, vpravo od displeje potom tlačítka pro nastavení parametrů MIDI a ukládání dat, žlutá tlačítka sekvenceru a dále tlačítka pro editaci zvuku umístěná ve velmi přehledném schématu. Úplně vpravo jsou tlačítka nastavení parametrů režimu (Modes) a vrstvení zvuku či dělení klaviatury.
Vlevo od klaviatury jsou obvyklá kolečka ohýbání tónu a modulace, klaviatura je polovyvážená, dynamická bez tlakové citlivosti (bohužel). Jako taková je excelentně hratelná a tichá, podobnou měl i EPS 16 Plus, zatímco klaviatura TS-10 je měkčí a této se nemůže rovnat. Klaviatura má kovové kontakty a působí nesmrtelně.
Konektivita nástroje spočívá v MIDI IN/OUT, dvou výstupech (L/Mono a R), vstupem a výstupem pro magnetofon pro zálohu dat, vstupem pro footswitch pro ovládání sekvenceru, vstupem pro sustain pedál a volume pedál. Výstup pro sluchátka chybí a to je také vedle absence aftertouche jediná vada na kráse tohoto kousku.
Sekvencer nástroje je osmistopý se základní kapacitou 2500 změn,avšak v popisovaném nástroji je expanzní modul rozšiřující paměť sekvenceru až na cca. 10000 událostí. Skladbu lze skládat z jednotlivých částí (sekvencí) a samozřejmě lze přes midi použít jakýkoliv další zvukový modul. Ještě jsem s ním nepracoval, pokud se tak stane, rozepíšu se více.
Tvorba zvuku je poměrně snadná díky velmi přívětivému rozhraní nástroj/uživatel. Parametry se vyvolávají na panelu přímo určenými tlačítky a dále se editují soft tlačítky kolem displeje. Málokterý nástroj se může pochlubit tak přehledným systémem a bereme-li v úvahu, že ESQ-1 není úplně jednoduchý, práci s ním zvládne i mírně pokročilý uživatel, tedy ten, kdo zná alespoň významy jednotlivých funkcí.
A jak to hraje? Presety v nástroji (i na expanzní kartě ESQ Voice 80 Vol. 1, kterou jsem získal s nástrojem) se většinou snaží napodobit klasické nástroje, což bylo v té době pochopitelné a zvuky tehdy musely znít skvěle. O některých to platí stále, například Strings 2 na kartě jsou prostě nádherné. Dále jsou k nalezení hezké syntetické basy (Synbaz v bance INT 2 doslova boří stěny) a některé cinkavé zvuky, analogové dechy, varhany a další. Doba pokročila o 27 let, takže dnes si na ESQ-1 cením možnosti tvořit vlastní zvuky. ESQ-1 je velmi tvárný a lze z něj dostat téměř cokoliv z klasických syntetických zvuků ať již jde o plochy, leady, hutné basy, perkusivní zvuky i zvukové efekty. Je však třeba upozornit, že jeho zvuk není navoněný jako u (některých) čistých analogů a samply mají slyšitelné napojení smyček. Nevím, jestli je to vada, nebo vlastnost, ale nic to neubírá na charakteru a šarmu tohoto dosud ne zcela doceněného nástroje.
Zbývá dodat, že ESQ-1 (potažmo vzácný ESQ-1 Plus s dvounásobkem kapacity RAM a sekvencerem s kapacitou 20000 změn) byl v roce 1988 nahrazen SQ-80, který nabízel 75 vln, větší kapacitu sekvenceru, klaviaturou s polyfonním aftertouchem a disketovou jednotku pro ukládání dat. Tou dobou již však kraloval na trhu Korg M1, plně digitální rompler se sekvencerem a efektovou jednotkou, který je (trochu neoprávněně) nazýván první workstation. SQ-80 mu tehdy nemohl zcela konkurovat.
Ceny Ensoniqů ESQ-1 nejsou nijak závratné a proto doporučuji pořídit si tento kousek, dokud nezačne stoupat v ceně, jak se stalo s dnes již klasickými Rolandy Juno 6, 60 a 106, Korgy Polysixy a mnoha dalšími syntezátory z 80. let.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 doublejay | E-mail | 7. února 2014 v 19:31 | Reagovat

V článku je jedna drobná nepřesnost – v tomto nástroji, stejně jako v řadě jeho následovníků, není použitý display LED, ale jde o display fluorescenční (VFD, itron).

2 czechkeys | 26. února 2014 v 22:30 | Reagovat

Opraveno, děkuji za korekci!

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.