Korg TR 61 (vs. Roland juno G)

28. března 2011 v 20:57 | Najvrtson |  Nástroje zahraniční výroby
Korg TR 61 (vs. Roland Juno G)

Jelikož nemládnu a začínám být líný tahat větší břemena, začal jsem uvažovat o nástroji, který by na jevišti na nejhornějším patře stojanu vystřídal těžkou Yamahu EX-7. Podmínkou bylo, aby mě finančně nezruinoval a Yamaha mohla zůstat doma. Další podmínkou bylo, aby nástroj dobře hrál a pokud možno byl rozšiřitelný o sampler a měl klaviaturu s aftertouchem.
Ježíšek mi s předstihem v prosinci 2010 nadělil tohoto Korga. Vlastně kecám, koupil jsem si ho sám na Aukru, neboť po zralé úvaze jsem dospěl k rozhodnutí, že chci Korga (osvědčil se mi starý X5, který zatím stále zůstává doma nebo je používán ve zkušebně) ale vyloučil jsem X50 (strašná klaviatura bez aftertouche, nerozšiřitelnost), Micro X (dtto + nedostačující rozsah 2 oktáv) i M50 pro cenu a nerozšiřitelnost o sampler. Klasický Triton je taky těžký a má jen polovinu samplů, stejně jako Le, jehož klaviatura je znatelně měkčí, než u TR. Zkrátka TR 61 se mi zrovna hodil.
Nástroj je u nás jistě dobře známý, takže jeho popis považuji za zbytečný a raději bych se soustředil na srovnání tohoto nástroje s jeho rivalem a současníkem, Rolandem Juno G. Ano, je to trochu s křížkem po funuse, ale snad to ještě někomu pomůže.

Tak kterej je lepší?

Samozřejmě, nikdy nelze s jistotou označit jeden nástroj za lepší ve všech ohledech, než druhý. Níže uvádím tabulku, ve které jsem zvolil snad všechna podstatná kritéria, podle kterých by se dalo vybírat. Posouzení je ryze subjektivní (zejména u zvuků), nikomu ho nenutím. Jakoukoliv diskuzi k tématu uvítám. Bral jsem v potaz hlavně fakt, že oba nástroje jsou levnější odvary z vlajkových lodí značek, tedy potrava pro masy, nikoliv špičkové kousky, jinak by bodové hodnocení vypadalo trochu jinak. Body jsem přiděloval od 0 do 5, přičemž 5 je nejlepší.


Tak kterej teda?

Jak vidíte, z mého testu vyšel na body o něco málo lépe Roland Juno G. I tak se přiznávám, že kdybych je měl poprvé vedle sebe a měl si vybrat jeden z nich, byl by to Korg TR 61. Obecně bych řekl, že TR 61 se lépe hodí pro živé hraní, Juno G je zase lepší do studia a jako nástroj pro kompozici a nahrávání. Jako optimální řešení dilematu vidím mít je oba. Momentálně je používám k živému hraní, kdy doplňují Alesis QS6.1, který z této trojice má nejlepší klaviaturu, zvuk Hammondek a s kartou Stereo Jazz Piano i nejhutnější akustický klavír.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 ladia | E-mail | 9. července 2012 v 10:01 | Reagovat

Hezký den, přečetl jsem si tento článek na srovnání produktů, Korg a Roland, viz článek......
Prosím Vás dělám hudbu profi už hodně a hodně dlouho, ale srovnávat Korga a Rolanda a nebo s Yamahou, je jako srovnávat brambory a pivo! Porovnal jsem oba nástroje a musím říct, že porovnání není tak jak pan muzikant zde píše. Roland má některé daleko lepší nástroje jako Snynth, lepší než Korg, a pokud dáte do Rolanda karty SRX, tak tento Korg na něj nemá!!! A pak výborně editovatelné Midi, to tento Korg také nedosahuje, dále nemá tak výborné Performace a možnosti!!!Pán zapoměl i na funkce Live Set, to u tohoto Korga také nenajdete a pokud jde o maličkost vzhledu, tak posuďte sami...... LadiaMusic

2 czechkeys | 14. července 2012 v 17:42 | Reagovat

[1]: Hezký den i Vám. Myslím, že jste nečetl příliš pozorně. V naprostém souladu s Vámi zde píšu, že některé zvuky u Rolandu se mi líbí víc než u Korga. Zmiňujete syntezátorové zvuky. Nevím, které konkrétně máte na mysli, ale například v tabulce výše píšu zmínku o filtrech a rezonanci, kde hodnotím Rolanda mnohem výš, než Korg. A je tu i zmínka o tom, že hodnocení zvuku je vždy subjektivní. Jsem přesvědčen, že porovnávat právě tyto dva nástroje je zcela na místě, jsou to nástroje stejné kategorie i hodnoty. Taktéž s Vámi souhlasím, že Juno G má skvěle propracovanoé Performance atd. a vše je v článku také uvedeno. Pokud bych do Juna dal kartu SRX (je tam jen jeden slot), nebylo by hodnocení objektivní. Každopádně Vám děkuji za názor, od toho tady ta diskuse je :o) Najvrtson

3 Riči | E-mail | 12. listopadu 2012 v 16:10 | Reagovat

Jelikož jsem oboje uvedené měl a spoustu dalšího taky a to jak doma pro pokus vytáhnout z každýho použitelný maximum tak na praktickým provozu s nějakou live kapelou, tak bych si dovolil podotknout, že je zcela buřt jestli nástroj má či nemá nějaký expansion sloty či sample memory apod, neboť pokud hraje celkově z prdele - digitálně, tence, lacině, zahuhlaně, blátivé basy, usyčené ve výškách bez základu tónu atd. - tak veškeré options jsou naprosto k ničemu. Já tvrdím, že lépe než technickým pokrokem nadupaný leč nehrající plastový NIC je pořídit si starší ale (ve své době) TOP profi nástroj, kde i program z jednoho starýho krátkýho multisamplu má na výstupu naprosto jednoznačně úplně jinou kvalitu než na sice novém, X-vrstvém a několikanásobně delším a dle slov výrobce (= prodejce výhradně za účelem zisku, to je byznys :-) daleko lepším, naprosto s originály věrným vzorku. Takže kdo chce něco lehkýho na tahání po stage, ale s pevným, kovovým, expresivním a příjemným zvukem, prostě profi sound, určitě doporučuju pouze něco v ceně tak od minimálně 35 tis výš (při základní konfiguraci a 61 keys). Jinak jsou to většinou hračky - až zbytečně složité, kolik v tom je všeho možnýho na nastavení a na výběr a zvukově sračky - všechny kategorie zvuků zní lacině. Kdo nemá na nový a chce mít profi zvuk, v inzerci jsou k mání i profi nástroje, které jsou stejně lehké a dobře transportní jako ty nové plastové čajnašmejdy, ale přitom mají naprosto shodný profesionální TOP sound s nejdražšími modely, co váží 15-25kg... Např. Roland XP-30 (se všemi EXP 5 boardy) nebo Korg Karma (s oběma EXP a MOSS boardy) a nemáte co řešit ani srovnávat... Nejhorší je ale podle mě dnes si koupit jetej board co už tehdy stál jen kolem dvacítky, takže to byl šunt, a myslet si, že mám profi nástroj, kterej pouze "hraje trochu jinak" (dokonce lépe lol) než souběžné ostatních firem :-) Např. E-mu Proteus Keys a všechny podobné E-mu variace...

4 czechkeys | 26. března 2014 v 22:42 | Reagovat

[3]: Ahoj Riči, promiň, že jsem se k odpovědi dostal tak pozdě. Jako vždy, souhlasím s tím, co píšeš (na midi.cz patřím k tvým skalním fanouškům). Doma mám několik, jak píšeš, starších dobrých mašin, ostatně jsou popsané na tomto blogu. Ale tahat je na pódium fakt nechci, jsou to dědci a jakákoliv porucha by je mohla stát život (viz GEM a Ensoniq, které se už bohužel nedělají). Tvůj obdiv j XP-30 je legendární na určitě si ji někdy vyzkouším. Ale zpět k Junu a TR. Pravda je, že znám zvukově šťavnatější mašiny, ale do role druhých a třetích kláves v nich nevidím zásadní problém. Jestli ti huhlaly, nebo syčely, možná by bylo dobré vyměnit zvukaře, ten náš s tím nemá problém... Jinak hodně zdaru při hraní country! Majkl

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.