Yamaha EX-7 (+ video)

19. listopadu 2008 v 21:26 | Najvrtson |  Nástroje zahraniční výroby
Yamaha EX-7 (1998 - 2002)
Předchůdce dobře známého Motifu a potomek série W5/W7, sourozenec větší EX-5, oproti kterému chybí VL syntéza, sampling je jen monofonní, polyfonie poloviční (64 hlasy) a jsou omezené funkce efektové jednotky. Nástroj byl zakoupen pro slušnou polyfonii, slušnou paměť na samply, možnost samplingu, množství real-time ovladačů a veliké možnosti editace zvuku. Používám jej tř roky a ještě se mám hodně co učit!

Zvuky a funkce:

Nástroj je u nás poměrně známý, takže jen krátce. Nástroj má 4 druhy syntézy: klasickou Yamaháckou AWM2 syntézu, AN syntézu (virtuální analog), FDSP syntézu a sampling. AWM zvuk (patch) může být složen až ze čtyř elementů (multisamplů), které mohou být libovolně upravovány obálkami, LFO, filtry, atd, atd... DSP jednotky jsou čtyři; reverb, chorus a dvě vložené se spoustou typů efektů. Můžete si s nimi dělat co chcete... Co se nepovede vytvořit, to se dá nasamplovat, já mám ve svém nástroji nainstalováno 64 MB RAM (+ 1 MB standardní) a tam už se něco vejde. Hodnotit mohu jen tovární zvuky, svoje si pomlouvat nebudu a hlavně si myslím, že pokud se něco nepovedlo, je to jen mojí neznalostí. Takže nástroj umí skvělá elektrická piana (zejména Wurlitzer je prostě jedinečný), problém nejsou ani akustická. Dále jsou vynikající elektrické kytary a to i díky FDSP syntéze. Yamaha umí pěkné dechové nástroje a některé bicí (např. přechody u Jazzy kitu). Osobně považuji za zdařilé i simulace analogových a digitálních syntetizérů. Slabší jsou saxofony, varhany mají příliš zvýrazněny hluboké tóny.
Funkcí je tolik, že je nelze vyjmenovat. Kromě 4 druhů syntézy je zde arpeggiátor, 16.stopý sekvencer, možnost skládání patternů. Já jsem zatím pouze tvořil zvuky a samploval, nic jiného zatím nebylo potřeba. Sampler je poměrně dobrý, jenom tvoření smyček mi dalo docela zabrat. Líp se mi pracovalo se starým Ensoniqem EPS 16 Plus, ale ten mě bohužel opustil.

Ovládání:

Jak již bylo nastíněno v obecném úvodu, Yamaha EX-7 je vybavena množstvím real-time ovladačů: Tři kolečka, ribbon controller, šest potenciometrů, dvě tlačítka Scene pro vyvolání modifikací zvuků z paměni, klaviatura je citlivá rychlostně i tlakově (channel aftertouch). Klaviatura si zaslouží kritiku, je dost měkká a má také užší klávesy, než je běžný standard! To bych od nástroje této třídy nečekal. Kdeže jsou klaviatury Fatar z Ensoniqů, GEMů, Alesisů... Doplnění: Nedávno jsem přišel k Yamaze PSR-3000 (popis uvedu brzy) a klaviatura tohoto nástroje je ještě o poznání měkčí a má mělčí dohmat, takže musím EX-7 ospravedlnit, může to být ještě horší...
Displej o rozlišení 240 x 64 pixelů je hůře čitelný, nicméně díky nastavení kontrastu poskytuje svou službu uspokojivě. Veškerá menu jsou logická a pochopitelná.
Dále na nástroji najdete MIDI trio, dva stereo výstupy, sluchátkový výstup, čtyři vstupy pro pedály, vstup pro dechový kontrolér, A/D vstup a můj kousek je ještě doplněn o 4 individuální výstupy a SCSI rozhraní, které je VELMI pomalé.

Zkušenosti z provozu:

Nástroj je naprosto spolehlivý, nešumí, FW je vychytaný. Pro přenášení v pevném kufru je nástroj tak trochu těžký.

Přednosti nástroje:

Skvělé zvuky el. pian, el. kytar (m.j. díky FDSP syntéze), syntetické zvuky (AN syntéza, nebo její kombinace s AWM2), skvělé efekty, neomezené možnosti práce se zvukem, 24 dB/Oct. DCF, spolehlivost

Nedostatky nástroje:

Měkká klaviatura, váha, komunikace přes nespolehlivou 2HD disketu nebo pomalé SCSI. Nicméně existuje několik možností, jak nástroj doplnit o interní harddisk, nebo dokonce čtečku karet.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.